תוכנית "מס המשקל" של מלטה (tonnage tax scheme) אושרה זמנית לתקופה של 10 שנים ע"י האיחוד האירופי.

לפי התוכנית הנ"ל מלטה תוכל לגבות מס מחברות ספנות על בסיס הרווח הנומינלי או ע"ב המשקל שהן מובילות בשנה, כל זאת במקום מס חברות סטנדרטי הנהוג במדינה. חברות הספנות יכולות רק להרוויח מהיוזמה החדשה, בעיקר חברות ספנות שחלק משמעותי מהצי שלהן שט תחת דגל של "האזור הכלכלי האירופי" (EEA). כמו כן כל מי שרוצה להשתמש בתוכנית המיסוי החדשה חייב שלפחות 25% מהצי הכפוף ל"מס המשקל", שט תחת דגל של חבר אזור כלכלי האירופי (EEA).

נציב התחרות במלטה אמר: "תכנית מס המשקל נועדה לקדם את התחרותיות בתעשיית השילוח הימי של האיחוד האירופי בעולם, ללא יצירת תחרות מעוותת יתר על המידה, ואני שמח כי מלטה התחייבה ליישם את מס הקיבולת כדי להשיג זאת".
מערכת המיסוי החדשה מעודדת רישום ספינות באיחוד האירופאי, ובכך מאפשרת לתעשיית השילוח האירופאית לשמור על הסטנדרטים חברתיים וסביבתיים הגבוהים."

 

מלטה דנה עם האיחוד האירופי על מס המשקל החל מאוקטובר 2011. ב-2012 האיחוד האירופי פתח בחקירה מעמיקה של התוכנית שהציעה מלטה, על מנת לבדוק את התאמתה לסטנדרטים והחוקים של האיחוד. נמצאו כמה היבטים בתוכנית המקורית, שלא התאימו לחוקים הנהוגים באיחוד, כגון פטורים ממס לתושבי מלטה והתייחסות רחבה לכלי שייט שלא מבצעים שירותי תובלה ימיים. לאור הממצאים מלטה התחייבה לשנות את התוכנית על מנת למנוע אפליה בין חברות התובלה השונות, ולמנוע תחרות מופרזת.

שר התחבורה, התשתיות ופרוייקטי הון של מלטה, מר יאן בורג, ציין כי קבלת התוכנית של מלטה ע"י האיחוד האירופי היא ציון דרך חשוב למגזר הספנות המשגשג של מלטה. זה נותן וודאות משפטית לחברות הפועלות בתעשיית הספנות במדינה, ומושך השקעות נוספות לאזור.